• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
سه شنبه 16 مهر 1398
کد مطلب : 83714
+
-

تدوین برنامه «حفاظت از سمندر» در آذربایجان‌غربی

حیات وحش
تدوین برنامه «حفاظت از سمندر» در آذربایجان‌غربی

رئیس اداره حیات وحش اداره کل حفاظت محیط ‌زیست آذربایجان ‌غربی از تدوین برنامه ملی حفاظت از سمندر با همکاری دانشگاه کردستان در زیستگاه‌های این گونه در استان خبر داد. «امید یوسفی» به ایرنا گفت: در این برنامه زیستگاه‌های این دوزیستِ به شدت در حال انقراض در آذربایجان ‌غربی مورد بررسی قرار می‌گیرد و چالش‌ها، دشمنان طبیعی و غیرطبیعی آن و نقشه راه برای حفظ نسل سمندر شناسایی می‌شود.

وی افزود: این برنامه با هدف حمایت و حفظ سمندر و کمک به افزایش جمعیت آن در زیستگاه‌های استان، به‌ویژه مناطق جنگلی زاگرس و شهرهای پیرانشهر، سردشت، مهاباد و بوکان بوده و مجری آن نیز حفاظت محیط‌ زیست است.

یوسفی بیان کرد: در این پایش تمامی زیستگاه‌های این دوزیست مورد بررسی قرار می‌گیرد. بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می‌گیرد. در صورت نیاز باید عوامل آلوده‌کننده زیستگاه‌های آن حذف شوند. سمندرها، به دلیل حساس بودن به شرایط محیطی، همواره با آسیب‌های بسیار جزئی و آلودگی بسیار کم منابع آب از بین می‌روند.

در سال‌های گذشته به دلیل خشک شدن چشمه‌ها و تغییر کاربری آنها و شکار سمندرها توسط پرندگان و مارها، این گونه نادر بسیاری از زیستگاه‌های خود را از دست داده و در شمار گونه‌های در حال انقراض قرار گرفته ‌است.این مسئول تاکید کرد: این جانور که زیستگاهش چشمه‌سارها و جویبارهای کوهستان در ارتفاعات ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ متری با پوشش گیاهی مناسب ‌زیست است، به طور معمول اوایل صبح یا شب از آب خارج می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید